Op dinsdag 13 july startte het Le Mans avontuur, georganiseerd door onze engelse collega's. Om half acht 's ochtends verzamelde het grootste deel van onze groep bij tankstation Breukelen aan de A2, klaar voor vertrek naar Frankrijk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Onderweg werd er regelmatig gestopt voor benzine, drankjes en wat snacks. |
|
|
|
Tijdens de tocht hadden we een bescheiden technische sessie toen een van de auto's oververhitte. De monteur die de radiateur had gemonteerd en bijgevuld had geen rekening gehouden met de gesloten thermostaat klep waardoor er een luchtbel in de motor ontstond. Nadat de motor warm werd ging de klep open en stroomde de vloeistof alsnog de motor in, maar deze was hierdoor zo gezakt dat de pomp deze niet meer circuleerde. De motor was snel oververhit! Met wat extra koelvloeistof (10 liter) was dit zo verholpen. De rest van de rit werd het nivo zorgvuldig in de gaten gehouden. |
|
|
|
Na het samenkomen met de Engelsen trok een convooi van 9 corvettes door Frankrijk. |
|
|
|
Na onze engelse vrienden bij Bologne op te hebben gepikt zijn we al snel doorgereden naar ons eerste hotel Grand-Cerf in Neufchatel en Bray. |
|
|
|
Bij aankomst in Neufchatel veranderde de parkeerplaats van het hotel al in een klein corvette museum. |
|
|
|
Na een dag touren moet men ook denken aan de inwendige mens. In het hotelletje had men er rekening meegehouden en voor ons een prima diner geserveerd. |
|
|
|
Ergens in een klein dorpje aan de route vonden we deze, met oldtimers volgepropte garage. Er stond zelfs een gele 1958 C1 en een C3 chrome bumper Corvette. Tevens wat Mustangs en ander oud spul. |
|
|
|
Ook vonden we bij deze garage een mooie Riviera van dezelfde hand als de C2 Sting Ray. |
|
|
|
Aangezien we een behoorlijk stuk vandaag via B-wegen zouden afleggen gingen we snel weer verder op weg, opzoek naar een tankstation en een restaurantje voor de lunch. |
|
|
|
Na een lange maar prachtige rit over door het Franse landschap arriveerde we bij het pension le Croix Joreau in Parcay les Pins. Tijd om uit te pakken en onze kamers te inspecteren. |
|
|
|
Tijd voor een drankje en een hapje gevolgd door een uitstekend frans diner. Daarna nog een wijntje en lekker naar bed... |
|
|
|
Het viel niet mee het 1963 prototype volgens de NCRS regels te keuren. Deze standaard is immers ontwikkeld om productie auto's te keuren en daarom kwamen we vaak diviaties tegen in deze auto die in de normale productie anders waren geimplementeerd. De veiligheidriemen ontbraken (geen sporen van bevestiging), de rechter zonneklep was nooit gemonteerd, gebruikershandleidingen en radio instructies waren niet aanwezig, etc. etc. |
|
|
|
Ook Sander's auto (van de Nederlandse NCRS afdeling) was aangeboden om te worden gekeurd. Dit plaatje van een auto, die helaas geen originele motor meer heeft behaalde op de overige te keuren items bijna een 100% score. Dit te samen met de punten die Sander voor de rit naar Frankrijk had behaald was genoeg om een zeer respectabele Second Flight te behalen. |
|
|
|
Tom Flaconer's 1964 cabrio werd ook aangeboden om te worden gekeurd en scoorde maar liefs een Top Flight. Tom was hier erg blij mee want nu heeft hi een Third, Second en Top Flight certificaat gewonnen met deze auto. Goed gedaan Tom! |
|
|
|
|
|
|
Ook Rob's 1969 big block, Daytona Yellow/Black convertible werd aan de critische toets van de NCRS onderworpen. Mede doordat bijna alle onderdelen nog origineel zijn van deze auto te samen met de punten die waren toegekend door de gereden afstand zorgde ervoor dat deze auto ook de Top Flight status wist te behalen. |
|
|
|
|
|
|
Aangezien de lokale krant van het dorpje een artikel over onze aanwezigheid wou opnemen werden alle aanwezige auto opgesteld voor de foto-shoot. |
|
|
|
Het lokale tankstation behaalde zijn dagelijkse omzet in 30 minuten doordat we hier even gingen tanken! |
|
|
|
Sommige van ons hadden een rondje rijden met de eigen Corvette op het circuit van Le Mans geboekt. Dertien en een halve kilometer genieten het heilige asfalt. |
|
|
|
Audi leverde dit jaar de pacecar die onze Corvette's zou voorleidde over het circuit. |
|
|
|
Aangezien je tijdens de Le Mans races behoorlijke stukken af loopt moet je ook af en toe tijd nemen wat te eten en drinken. Dit waren mooie gelegenheden om oude vriendschapsbanden aan te halen of nieuwe vrienden te maken. |
|
|
|
Op en rond het circuit wemelde het van de mooie auto's. Ferrari's, Lambo's, Porches, Astons, etc. Deze auto's, uit de duurdere prijsklasse, waren werkelijk overal te vinden. Hier een fraaie detail foto van de nieuwe Spyker SUV. |
|
|
|
Uiteraard herkent een geoefend oog direct de luchthapper van de Aston Martin DB9 in deze foto. |
|
|
|
...en deze behoeft natuurlijk helemaal geen onderschrift. |
|
|
|
En dit zou ook bekend moeten zijn bij onze bezoekers: |
|
|
|
Corvette had enkele verkooppunten voor hun merchandising. Ook stonden hier enkele C6 Z06-en opgesteld. |
|
|
|
Op het terrein van het circuit liepen allerlei vreemd uitgedoste dames rond. Ook liepen we enkele pitspoezen tegen het lijf. |
|
|
|
Een auto die je niet zo vaak in het dagelijks verkeer tegen komt is deze originele GT40 uitgevoerd in Gulf kleurenstijl. |
|
|
|
De dag voor de race mocht je gewoon langs alle pitsen lopen en kon je zien inhoeverre de auto's al klaar waren voor de race. Aan de meeste werd nog het nodigde gesleuteld en afgesteld. |
|
|
|
|
|
|
Nu enkele foto's van de auto's die meereden. Als eerste een wagen van het Rollcentre Racing team, nr 22 uit de LMP2 klasse. Met coureurs Joao Barbosa , Stuart Moseley and Martin Short. |
|
|
|
De Nederlanders waren onder andere vertegenwoordigd met twee Spykers van het Spyker Squadron team. Rijders van nr. 86: Jeroen Bleekemolen, Mike Hezemans en Jonny Kane. |
|
|
|
Nr. 66 van het ACEMCO Motorsports team met berijders Terry Borcheller, Johnny Mowlem en Christian Fittipaldi. |
|
|
|
Coureurs Felipe Ortiz, Jamie Campbell-Water and Beppe Gabiani. |
|
|
|
Aangezien de race 24 uur duurt wordt er ook 's nachts geraced. Een prima gelegenheid om nacht fotografie eens uit te proberen. |
|
|
|
En hier onze voorzitter bij het Corvette billboard op weg naar het pits box gebied. |
|
|
|
En hier een van de drie Corvette's die meereden gedurende de race. Twee C6-R auto's van Corvette Racing (nr. 63 en 64) en een C5-R van een frans privé team. Berijders Ron Fellows, Johnny o'Connell en Massimiliano Papis. |
|
|
|
Hier een foto van nr 64 van het Corvette Racing team op weg naar de pits voor een reguliere stop. Deze werd bestuurd door Oliver Gavin, Olivier Beretta en Jan Magnussen en won uiteindelijk de LMGT1 klasse voor de Aston Martin die in deze klasse 20 uur aan kop reed! |
|
|
|
De Ferrari van het Larbre Competition Team wist de race helaas niet uit te rijden. Berijders waren Gabriele Gardel, Patrick Bornhauser en Jean Luc Blanchemain. |
|
|
|
De C5-R van het Luc Alphand Aventures team reed werkelijk geweldig voor een privé team met een oudere auto. Ze eindigde derde in hun klasse en zevende overall. Berijders Luc Alphand, Patrick Goueslard en Jérème Policand. |
|
|
|
De regenbanden liggen al klaar achter de pit. Mogelijk zou het nog gaan onweren aan het einde van de race. Het bleef gelukkig toch droog. |
|
|
|
Het Corvette Racing team had een prachtige trailer om de C6-R auto's te vervoeren. Die zou wel aardig zijn om onze auto's van en naar de evenementen te vervoeren... |
|
|
|
Ook James Bond's auto was aanwezig op het circuit, een mooie Aston Martin DB9, het equivalent van de auto gebruikt in de 007 films maar dan zonder Bond goodies. Mooie auto!!! |
|
|
|
De Porche van het Flying Lizard Motorsports team, bestuurd door Johannes van Overbeek, Seth Nieman en Patrick Long eindigde op een respectabele achttiende plaats. |
|
|
|
Vanuit de hoofdtribune had je een fantastisch zicht op de baan. Met dank aan Corvette Europe voor het lenen van de VIP kaarten voor de zondag. |
|
|
|
De Porche nr 73 van het Ice Pol Racing team voorzien van het Gulf kleurenpalet wist ook de race uit te rijden en eindigde op de vierentwintigste plaats. Coureurs van deze auto waren Yves Lambert, Christian Lefort en Romain Iannetta. |
|
|
|
De beide Audi's waren werkelijk oppermachtig. Geen andere auto was instaat deze race-wagens te evenaren. Door een technisch mankement aan de koppeling finishde deze nummer zeven als derde anders had Audi een een-tweetje gescoord. Berijders van nr 7: Rinaldo Capello, Tom Kristensen en Allan McNish. |
|
|
|
De Panopz van het LNT team aangedreven door een Chevy engine (en dat kon je goed horen) eindigde ook eerste in zijn LMGT2 klasse. Prima resultaat! Coureurs van nr 7 waren: Tom Kimber-Smith, Richard Dean en Lawrence Tomlinson. |
|
|
|
Russian Age Racing was ook vertegenwoordigd met een Aston Martin en eindigde op een indrukwekkende overall negende plaats. Deze auto werd bestuurd door David Brabham, Nelson Angelo Piquet en Antonio Garcia. |
|
|
|
Nog een aardige foto van het circuit, de hoofdtribunes zoals de coureurs deze moeten hebben gezien (maar dan met een lege baan). |
|
|
|
Op het podium de winnaars van de LMGT1 klasse, de coureurs van de 64 Corvette Racing auto! |
|
|
|
Ter afronding van deze geweldige race waren alle Corvette club leden aanwezig uitgenodigd in de Corvette Europe VIP ontvangstruimte. Hier ontmoeten we de berijders van de Corvette Racing auto's, chef constructeur van Corvette en Cadillac Tom Wallace en de racing team manager Doug Vehan. Op de foto NCRS UK lid Lee Nimmo en Tom Wallace. |
|
|
|
Doug Vehan leidde het Corvette Racing team tot het fantastische resultaat: Vier keer op rij een Corvette overwinning op Le Mans. |
|
|
|
En hier de verdiende trofee voor de overwinning met Chris Howard, een van de engelse NCRS leden. |
|
|
|
Sommige van de berijders van de C6-R's mochten even plaats nemen in een 54 Corvette van een van de franse Corvette clubs. |
|
|
|
Piet Baggerman van de Nederlandse afdeling van de NCRS stelde zijn 1959 Corvette beschikbaar voor de coureurs. |
|
|
|
Number of visits on this gallery: 34374
|